Katalogservice

Bestellung: 07154-132730     Beratung & Abonnements:  069-7880772-0

Fridays for Future and Children's Rights

Bestellnummer: 14142 (Print) / 14143 (PDF)
Autoren/Hrsg.: Marianne Greenwell
Erscheinungsjahr: 2020
Seitenzahl: 76
ISBN: 978-3-95414-142-5 (Print) / 978-3-95414-143-2 (PDF)
Reihe: Childhood Studies and Children’s Rights

Verfügbarkeit: Vorbestellen, erscheint November 2019

Print
16,90 €
*
PDF

Derzeit nicht verfügbar

13,99 €
*

Fridays for Future and Children's Rights

Über das Buch

Since its emergence in 2018, the Fridays for Future movement (FFF) has grappled with issues of climate justice for current and future generations. This study connects FFF with discourses around the rights of children and young people, aiming to place young people’s views at the centre of the research and shed light on this as-yet widely unresearched topic. Through qualitative research with young people involved in FFF, the study broaches topics such as intergenerational justice, civil disobedience and political participation rights. The results highlight the necessity of collective responsibility for the future of FFF, along with participants’ wishes to be more included in the political debate.   

Die Fridays-for-Future-Bewegung, die im Sommer 2018 von der Schülerin Greta Thunberg ins Leben gerufen wurde, hat Schüler*innen aus (fast) aller Welt inspiriert, für mehr Klimagerechtigkeit die Schule zu bestreiken. Die Bewegung betont die Verantwortung gegenwärtiger Generationen — insbesondere im Bereich der Politik — und argumentiert, dass heute etwas getan werden muss, um die Lebensbedingungen für zukünftige Generationen zu sichern. Die Verzahnung von Klimawandel und Kinderrechten wurde schon u.a. vom UN-Kinderrechtsausschuss unterstrichen.
Im Rahmen dieser Studie wurde mit jungen Menschen der Fridays-for-Future-Bewegung über Themen der intergenerationellen Gerechtigkeit, des zivilen Ungehorsams und politischer Teilhaberechte gesprochen. Mit einem qualitativen Ansatz durch Einzel- und Gruppeninterviews wurde dabei den zentralen Forschungsfragen nachgegangen: 1. Wie schätzen die Teilnehmer*innen der Fridays-for-Future-Bewegung die Reaktionen auf ihren Protest ein? 2. Wie schätzen sie ihre Chancen ein, Veränderungen in der Politik herbeizurufen? 3. Welche Vorschläge haben sie für diejenigen, die die Bewegungen unterstützen möchten, und im Allgemeinen? Die Zielsetzung der Studie war es, die Ansichten der jungen Menschen im Mittelpunkt der Ergebnisse darzustellen und dieses noch relativ unerforschte Thema zu beleuchten. Die teilnehmenden jungen Menschen betonten Aspekte der kollektiven Verantwortung und die Wichtigkeit, in Bezug auf die Ziele der Fridays-for-Future-Bewegung ‚etwas zu tun‘. Zugleich äußerten sie den Wunsch, stärker an der politischen Diskussion beteiligt zu werden. Die Methoden des zivilen Ungehorsams wurden favorisiert, jedoch wurde ein Mangel an produktivem Austausch zwischen den Demonstrierenden und Politiker*innen wahrgenommen. In der Schlussfolgerung der Studie wird die zentrale Bedeutung der intergenerationellen Zusammenarbeit für die Erfolgschancen der Bewegung hervorgehoben.

 

Book Series: Childhood Studies and Children’s Rights
This series has the aim to bring forth current children’s rights and childhood themes, that have been researched from different perspectives by students of the international and interdisciplinary advanced MA Childhood Studies and Children’s Rights. The students come from different countries, contexts and professional backgrounds and have globalized biographies. This is reflected in the wealth of themes presented. The present book (title) is the first in the series.

Reihe Childhood Studies and Children’s Rights
In dieser Reihe werden exzellente Prüfungsarbeiten (Hausarbeiten und Masterarbeiten) von Studierenden des internationalen, interdisziplinären Weiterbildungsstudiengang MA Childhood Studies and Children’s Rights herausgegeben. Die Arbeiten widmen sich aktuellen Kinderrechtethemen aus verschiedenen Perspektiven. Die Studierenden kommen aus unterschiedlichen Ländern und haben verschiedene berufliche Hintergründen. Zumeist haben sie eine globalisierte Biografie. Dies spiegelt sich im Reichtum der Themenwahl. Der vorliegende Band (Titel) bildet den Auftakt der Reihe.

Inhaltsübersicht

Foreword

Introduction

Literature Review

Fridays for Future – origins, demographic, structure, aims

Fridays for Future – reception

Fridays for Future and children’s rights

Article 2 – Non-discrimination
Article 3 – Best interests of the child
Article 6 – Right to life survival and development
Article 12 – Respect for the views of the child
The right to education, compulsory schooling, and conflicting rights

‘Absent’ children’s rights?

Children’s political participation rights

Intergenerational justice

Discourse ‘childhood’

A short example – movements of working children

Research questions

Research methodology

Research context and participants

Research methods

Ethics considerations

Research limitations

Results

Evaluation of reactions

“Now we are the experts”
“Abandoning school for rights”
“Do ‘good politicians’ exist?” — mistrust in politicians and politics

Potential for change

“We really want to change something […] we won’t let ourselves be intimidated”
“We won’t stop protesting until a lot has changed”
“I hope we can talk the majority around” — elements of doubt
“Children should be able to participate more in society”

Suggestions

From not dropping litter to new political visions
Whatever you do, do something
“I’m not going to walk to Spain, am I?” – Contradictory results?

Discussion

Reacting to politicians’ statements – claiming rights and the importance of civil disobedience

The future paradigm – a potential common denominator?

Intergenerational justice in light of FFF and suggestions from participants

Political participation to level the playing field?

Critique, contribution to research & further research

Conclusion

References

Abstract (Deutsch)

Zu den Autoren

Born in Nottingham (UK) in 1988, Marianne Greenwell has spent much of her life working with children and young people, first encountering the field through work in schools and recreational clubs as a young person herself. After graduating with a BA (Hons) in German Studies and Media from the University of Brighton in 2011, her language skills led her to Berlin where, after a period of voluntary service, she began working in the area of circus pedagogy as a freelance circus trainer for children and young people. Marianne’s circus practice involved working with children and young people of all ages — as well as adults — in a variety of different social, cultural and professional contexts. She has worked with a great number of different circus organisations including the social circus division of Cirque du Soleil, and Cirque du Monde. Marianne’s work in the circus sector led her in 2017 to undertake a Master’s programme in Childhood Studies and Children’s Rights. During her time in the programme she explored many different areas of children’s rights, developing a particular interest in topics connected to children and young people’s voice, political participation rights, and children’s rights in relation to education and schooling. Marianne Greenwell graduated in the summer of 2019 and currently lives with her wife in Berlin.

Sie könnten auch an folgenden Artikeln interessiert sein