Schulbuchanalyse: Fragen zur Methodologie

Yearbook 2011 of the International Society for History Didactics (ISHD), Board: S. Popp, A. Virta, O. Cardoso, M. Furrer, H. Haue, T. Haydn, Joanna Wojdon, editing manager of this issue: Prof. Dr. Susanne Popp, Universität Augsburg (Germany)

von
Board of the International Society for History Didactics - ISHD
unter Mitarbeit von
Susanne Popp, Jutta Schumann, Martin Schmitz

Die Jahreskonferenz der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik (IGGD) fand im Jahr 2009, in Zusammenarbeit mit dem Georg-Eckert-Institut für internationale Schulbuchforschung, in Braunschweig statt. Die Tagung, die von Elisabeth Erdmann, der Vorsitzenden des wissenschaftlichen Verbandes organisiert worden war, befasste sich mit dem Thema „Schulbuchanalyse: Fragen zur Methodologie“ und wandte sich somit einem grundlegenden Forschungsanliegen der IGGD zu. Viele der Tagungsbeiträge, die sich um eine Bestandsaufnahme der Schulbuchforschung an verschiedenen internationalen Standorten…

... mehr

22,80 €

Bestellnummer: 4730
EAN: 9783899747300
ISBN: 978-3-89974730-0
Format: Broschur
Reihe: Jahrbuch der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik
Erscheinungsjahr: 2011
Auflage: 1
Seitenzahl: 272
Produktinformationen
Die Jahreskonferenz der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik (IGGD) fand im Jahr 2009, in Zusammenarbeit mit dem Georg-Eckert-Institut für internationale Schulbuchforschung, in Braunschweig statt. Die Tagung, die von Elisabeth Erdmann, der Vorsitzenden des wissenschaftlichen Verbandes organisiert worden war, befasste sich mit dem Thema „Schulbuchanalyse: Fragen zur Methodologie“ und wandte sich somit einem grundlegenden Forschungsanliegen der IGGD zu. Viele der Tagungsbeiträge, die sich um eine Bestandsaufnahme der Schulbuchforschung an verschiedenen internationalen Standorten bemühen, sind in diesem Band versammelt. Aber auch einige der thematisch ungebundenen Artikel im „Forum“ unterstreichen die fortdauernde Relevanz wissenschaftlicher Forschung zu Schulbüchern und didaktischen Medien. Im 32. Jahrgang führt die Zeitschrift die erprobte Gliederung in zwei Teile – Fokus und Forum – fort. Zugleich kommt ein dritter Teil hinzu: Miszellen. Hier können nicht nur kleinere Beiträge, Werkstattberichte und Rezensionen, sondern auch Tagungsberichte, Stellungnahmen und Diskussionsbeiträge Platz finden. Wir hoffen weiterhin, dass in Zusammenarbeit mit der Homepage der IGGD mittelfristig eine lebendige Plattform entsteht. Damit sind die Reformen jedoch noch nicht abgeschlossen: In diesem 32. Jahrgang (2011) wird erstmals der Beschluss des IGGD-Vorstandes umgesetzt, nur noch englische Artikel wiederzugeben, die jedoch weiterhin von Zusammenfassungen in den drei Sprachen der IGGD – Deutsch, Englisch, Französisch – begleitet werden. Diese Maßnahme soll dazu dienen, die internationale Wahrnehmung der Beiträge zu erhöhen. Abschließend soll noch einmal der Hinweis folgen, dass die Beiträge der Zeitschrift der IGGD bis zum Jahr 2000 im Internet zugänglich sind (http://www.int-soc-hist-didact.org/publications.html). SP/JS
Inhaltsübersicht
PREFACE / VORWORT / AVANT-PROPOS ANALYZING TEXTBOOKS: METHODOLOGICAL ISSUES / SCHULBUCHANALYSE: FRAGEN ZUR METHODOLOGIE / L’ANALYSE DES MANUELS: QUESTIONS METHODOLOGIQUES Marie-Christine Baquès Historical Narratives in French School Textbooks, and the Writers’ Responsibility for the Pupils Grzegorz Chomicki The Picture of the ‘Saxonic Period’ in History Textbooks. The Reception of Achievements in Historiography Jonathan Even-Zohar World History in Dutch Textbooks: Measuring Words, Reconstructing Textbooks and the Future of Historical Visualization Agnes Fischer-Dardai & László Kojanitz Textbooks Analysis Methods for the Longitudinal Study of Textbook Contents (Research Conclusions) Terry Haydn The Changing Form and Use of Textbooks in the History Classroom in the 21st Century: A View from the UK Anders Holmgren & Daniel Lindmark Methods in Swedish History Textbooks Research Panayotis Kimourtzis, Giorgos Kokkinos, Panayotis Gatsotis Educational Policy for Minorities – New History Textbooks in Greece: Exclusion and Supression of Otherness Brigitte Morand Questions on the Comparative Method of European and U.S. Textbooks: The Example of the Cold War and the Berlin Blockade Cristòfol-A. Trepat & Pilar Rivero Didactical Efficiency about Multimedia Instruction in History: Experimental Research in 1º ESO (Compulsory Secondary Education) Barnabas Vajda Analysis of some Slovakian History Textbooks Joanna Wojdon Analyzing and Evaluating Information Technology (IT) Resources for the History Textbooks FORUM Marko Demantowsky Transnational History in Teacher Education Robert Maier History Textbooks and the Acoustic Dimension. A New Field for Textbook Analysis? Jutta Schumann & Susanne Popp Reflections and Suggestions for the ‘Europeanization’ of National and Regional History Museums Kaat Wils, Andrea Schampaert, Geraldine Clarebout, Hans Cools, Alexander Albicher and Lieven Verschaffel Past and Present in Contemporary History Education. An Exploratory Empirical Research on Prospective History Teachers MISCELLANEA / MISZELLEN / FAITS DIVERS Peter Lautzas Extracurricular Institutions and History Education. Examples of Cooperation in Germany Valentina Zangrando & Oliver Simmet MIH Multicultural Interdisciplinary Handbook: Tools for Learning History and Geography in a Multicultural Perspective Bernd Mütter, HisTourismus. Geschichte in der Erwachsenenbildung und auf Reisen, 2 Bde., Oldenburg 2008 (Elisabeth Erdmann) ABSTRACTS / RÉSUMÉS / ZUSAMMENFASSUNGEN AUTHORS’ INDEX / AUTORENVERZEICHNIS / LISTE DES AUTEURS CALL FOR PAPERS / THEMENANKÜNDIGUNG / APPEL À CONTRIBUTIONS
Autor*innen
Alexander Albicher, PhD student, K.U. Leuven, Belgium. Main research interest: history of history education and history didactics Marie-Christine Baquès; lecturer on the didactics of History at the school of education (IUFM) at Blaise Pascal Clermont II university; lecturer for the Master Degree in History didactics at the University of Paris 7-Denis Diderot and at the University of Tunis 1. Main research interest: study of art, images, history, and history textbook Grzegorz Chomicki, Dr. phil., lecturer of History Didactics at the Historical Faculty of the Jagiellonian University, Cracow; co-redactor of Polish periodicals for history teachers; editor of anthologies of primary sources for students. Main research interests: history teaching, the content, structure and evaluation of school textbooks Geraldine Clarebout, associate professor in educational and instructional technology, K.U. Leuven (campus Kortrijk), Belgium. Main research interests: edu-cational technology with specific interest on the design of learning environments and mobile learning Hans Cools, assistant professor and lecturer in early modern history, K.U. Leuven, Belgium. Main research interests: political and social history of late medieval and early modern Europe (1400-1700) Marko Demantowsky, Dr. phil., Assistant Professor of History Didactics at Ruhr University Bochum, author of monographies esp. in history of History Education, coeditor of a number of anthologies and textbook author. Current research interests: Dynamics of history culture and the social as well as the psychological career of history teachers Jonathan Even-Zohar, MA History, Leiden is a Senior Manager at EUROCLIO – European Association of History Educators, working in Bulgaria, Cyprus and Former Yugoslavia and Turkey. Main research interests: his field of research is world-historical perspectives in history teaching and the „World-Historical Turn‟ in 20th Century Historiography Agnes Fischer-Dardai, Dr. habil., Director University Library of Pécs. Main research interests: history didactics, textbooks; H-7622 Pécs, Universitas 2/a Panagiotis Gatsotis, teacher of the Secondary Education, adjunct lecturer at the Department of Primary Education – University of the Aegean (Rhodes), Greece. Main research interests: history teaching and learning, history school textbooks analysis Terry Haydn, Professor of Education at the School of Education and Lifelong Learning, University of East Anglia. Main research interests: use of information technology in the classroom, place and function of History in the school curriculum and the working atmosphere in the classroom Anders Holmgren, Ph.D., postdoctoral fellow in History and Education at Umeå University, Sweden. Main research interests: relational ethics in the classroom, history of textbook research and textbook revision Panayotis Kimourtzis, assistant professor of Educational Policies & History of Education Department of Primary Education – University of the Aegean (Rhodes), Greece. Main research interests: educational policies, history of education, history of science, public institutions‟ policies, economics of education in Greece: 19th and 20th century, the Greek “Homo Academicus:” scientific field and scientific identity, symbolic power during the constitution of the Greek State (1830-1862): ceremonies, discourses, symbols and other rituals Laszlo Kojanitz, publishing unit manager, Nemzeti Tankönyvkiadó (National Publishinghouse). Main research interests: pedagogy, textbooks; H-1143 Budapest, Szobránc utca 6-8 Giorgos Kokkinos, associate professor of History and History Didactics, member of the International Society for History Didactics Department of Primary Education – University of the Aegean (Rhodes), Greece. Main research interests: Greek and European history of political ideas, theory of history, history of historiography and history didactics, history of education, Holocaust studies, symbolic wars of history and culture Peter Lautzas, president of the German Association of History Teachers Daniel Lindmark, Ph.D., professor of Educational History and History Didactics at Umeå University, Sweden, and associate professor of Church History at Åbo Akademi University, Finland. Main research interests: history of literacy, religious history, Saami studies and history textbook revision Robert Maier, Dr. phil., chairs the research group „The European (School) House‟ at the Georg Eckert Institute for International Textbook Research in Braunschweig (Germany); supervises several bi-national textbook comissions and acts as an expert advisor for the European Council. Main research interests: historical didactics, acoustic memory, East European and Soviet History, Stalinism Brigitte Morand, Ph D, Maître de Conferences at the IUFM (Institute for teacher training) in Sciences de l‟Éducation (didactics of history) at Blaise Pascal University (Clermont-Ferrand, France). Main research interest: representations of the Cold War in Eastern and Western textbooks, historical narrative and the use of pictures in the textbooks Susanne Popp, Dr. phil., professor of history didactics at the University of Augsburg, Germany. Main research interests: world history and national curricula, visual literacy in history teaching, readability of history textbooks M. Pilar Rivero, Dr. phil., professor of Social Sciences Didactics at the University of Zaragoza. He is member of DGHICS research group and authors of book Didáctica de la Historia y Multimedia expositiva. Main research interests: ICT for history teaching, History teaching Andrea Schampaert, research assistant, K.U. Leuven, Belgium. Main research interests: history didactics Jutta Schumann, Dr. phil., research assistant at the University of Augsburg. Main research interests: textbook analysis, gender issues in history learning, historical culture, museum education Cristòfol A. Trepat, Dr. phil., professor of Social Sciences Didactics at the University of Barcelona. He is member of DGHICS research group and authors of book Didáctica de la Historia y Multimedia expositiva. Main research interests: ICT for history teaching, History teaching Barnabas Vajda, lecturer of post-1945 world history and history didactics at the University of J. Selye, Komárno, Slovakia. Main research interests: everyday life during the Cold War, quality improvement of history textbooks, Hungarian-Slovak relations regarding history books Lieven Verschaffel, full professor in educational and instructional technology, K.U. Leuven, Belgium. Main research interests: learning and instruction, mathematics education and problem solving Kaat Wils, associate professor in history didactics and contemporary cultural history, K.U. Leuven, Belgium. Main research interests: history of history education, history didactics, contemporary history of the humanities and the biomedical sciences, history of gender and sexuality Joanna Wojdon, professor of history at the University of Wrocław (Poland) employed at the Department of Methodology of Teaching History and Civic Education. Main research interests: textbook analysis and Information Technology usage in history education.

Sie könnten auch an folgenden Titeln interessiert sein

Facing – Mapping – Bridging Diversity Part 1 & 2
Foundation of a European Discourse on History Education
Aim of the first volume of History Education international (HEint) is the foundation of a European discourse on history education. Based on the German understanding of history didactics authors from 25 states of the European Union describe the scientific discourse on history education in their country. Facing the situation of organisation and research on history education is a basic condition for understanding. Mapping this situation is the conclusion of facing the diversity. Reading the articles of more than 35 authors all over Europe it is amazing to observe how again and again new landscapes of history didactics come in existence. For that reason the findings are summarised by a systematic approach, whereby the landscapes of several discourses on history education in Europe can be drawn. Bridging diversity may be successful on this basis.

85,00 €

Jahrbuch der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik

Kulturelle und relgiöse Vielfalt und ihre Auswirkungen auf den Geschichtsunterricht
Yearbook 2013 of the International Society for History Didactics (ISHD), Board: S. Popp, A. Virta, O. Cardoso, M. Furrer, H. Haue, T. Haydn, Joanna Wojdon, editing manager of this issue: Ass. Prof. Dr. Joanna Wojdon, Uniwersytetu Wroclaw (Poland)
The 2012 conference of the International Society for History Didactics in Kazan was organized in cooperation with Centre of History and Theory of National Education, Institute of History under the Tatarstan Academy of Sciences thanks to the efforts of Marat Gibatdinov. Most articles in this volume are based on the papers presented there. They analyze different aspects of cultural and religious diversity and its impact on history education – one of the core topics in contemporary history didactics, but also in the public debate. Other articles (published in the ‘Varia’ section), originate from the Lifelong Learning Programme of the European Union ‘EHISTO – European history crossroads as pathways to intercultural and media education’. ‘Yearbook – Jahrbuch – Annales’ presents current research, and the results of projects related to history didactics. As Susanne Popp, the previous editor of the journal, was elected president of the ISHD in 2011, Joanna Wojdon (from the University of Wrocław, Poland) took the position of the managing editor. Terry Haydn (University of East Anglia, Norwich, UK) became a language editor. It makes the journal even more international than before. All the articles accepted for publication underwent rigorous double-blind peer-review process. This is the result of our continuous desire to strengthen the academic position of ‘Yearbook – Jahrbuch – Annales’, facilitate its recognition as a scholarly journal in the countries of our members (and eventually also Europe- and worldwide) and to open it for readers and contributors from outside of our Society. Different communication channels have been used to promote the call for contributions, including the H-Net platform and the new website of the International Society for History Didactics: www.ishd.co

24,80 €
Von der Geschichtswissenschaft zum Schulunterricht
Yearbook 2012 of the International Society for History Didactics (ISHD), Board: S. Popp, A. Virta, O. Cardoso, M. Furrer, H. Haue, T. Haydn, Joanna Wojdon, editing manager of this issue: Ass. Prof. Dr. Joanna Wojdon, Uniwersytetu Wroclaw (Poland)
Die Jahreskonferenz der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik (IGGD) fand im Jahr 2011 in Basel (CH) in Zusammenarbeit mit der Schweizerischen Dachorganisation der geschichtsdidaktischen Gesellschaften (SDGD) und dem Zentrum Politische Bildung und Geschichtsdidaktik an der Pädagogischen Hochschule der Fachhochschule Nordwestschweiz statt. Die Tagung, die von Elisabeth Erdmann, der Vorsitzenden der IGGD, in Zusammenarbeit mit Béatrice Ziegler (Fribourg, Aarau, CH) organisiert worden war, befasste sich mit dem Thema „Geschichtswissenschaft und Schulunterricht: Probleme, Beziehungen, Herausforderungen“ und wandte sich damit einem grundlegenden Forschungsanliegen der IGGD zu. Viele der Tagungsbeiträge sind in diesem Band versammelt. Aber auch einige der thematisch ungebundenen Artikel im „Forum“ unterstreichen die aktuelle Relevanz der wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit der Transformation der Begriffe, Inhalte und Methoden der akademischen Disziplin in ein Schul- und Unterrichtsfach. Im 33. Jahrgang führt die Zeitschrift die erprobte Gliederung in drei Teile – „Fokus“, „Forum“, „Miszellen“ – fort. In diesem 33. Jahrgang (2012) wird unverändert der Beschluss des IGGD-Vorstandes umgesetzt, nur noch englische Artikel wiederzugeben, die jedoch von Zusammenfassungen in den drei Sprachen der IGGD – Deutsch, Englisch, Französisch – begleitet werden. Diese Maßnahme zeigte bereits recht gute Erfolge, was die internationale Wahrnehmung der Beiträge und die Aufnahme der Zeitschrift in gelistete internationale Journal-Aufstellungen betrifft.

22,80 €
Schulbuchanalyse: Fragen zur Methodologie
Yearbook 2011 of the International Society for History Didactics (ISHD), Board: S. Popp, A. Virta, O. Cardoso, M. Furrer, H. Haue, T. Haydn, Joanna Wojdon, editing manager of this issue: Prof. Dr. Susanne Popp, Universität Augsburg (Germany)
Die Jahreskonferenz der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik (IGGD) fand im Jahr 2009, in Zusammenarbeit mit dem Georg-Eckert-Institut für internationale Schulbuchforschung, in Braunschweig statt. Die Tagung, die von Elisabeth Erdmann, der Vorsitzenden des wissenschaftlichen Verbandes organisiert worden war, befasste sich mit dem Thema „Schulbuchanalyse: Fragen zur Methodologie“ und wandte sich somit einem grundlegenden Forschungsanliegen der IGGD zu. Viele der Tagungsbeiträge, die sich um eine Bestandsaufnahme der Schulbuchforschung an verschiedenen internationalen Standorten bemühen, sind in diesem Band versammelt. Aber auch einige der thematisch ungebundenen Artikel im „Forum“ unterstreichen die fortdauernde Relevanz wissenschaftlicher Forschung zu Schulbüchern und didaktischen Medien. Im 32. Jahrgang führt die Zeitschrift die erprobte Gliederung in zwei Teile – Fokus und Forum – fort. Zugleich kommt ein dritter Teil hinzu: Miszellen. Hier können nicht nur kleinere Beiträge, Werkstattberichte und Rezensionen, sondern auch Tagungsberichte, Stellungnahmen und Diskussionsbeiträge Platz finden. Wir hoffen weiterhin, dass in Zusammenarbeit mit der Homepage der IGGD mittelfristig eine lebendige Plattform entsteht. Damit sind die Reformen jedoch noch nicht abgeschlossen: In diesem 32. Jahrgang (2011) wird erstmals der Beschluss des IGGD-Vorstandes umgesetzt, nur noch englische Artikel wiederzugeben, die jedoch weiterhin von Zusammenfassungen in den drei Sprachen der IGGD – Deutsch, Englisch, Französisch – begleitet werden. Diese Maßnahme soll dazu dienen, die internationale Wahrnehmung der Beiträge zu erhöhen. Abschließend soll noch einmal der Hinweis folgen, dass die Beiträge der Zeitschrift der IGGD bis zum Jahr 2000 im Internet zugänglich sind (http://www.int-soc-hist-didact.org/publications.html). SP/JS

22,80 €
Empirische Forschung zum Historischen Lernen
Yearbook 2010 of the International Society for History Didactics (ISHD), Board: S. Popp, A. Virta, O. Cardoso, M. Furrer, H. Haue, T. Haydn, Joanna Wojdon, editing manager of this issue: Prof. Dr. Susanne Popp, Universität Augsburg (Germany)
Die im Jahre 2008 von der Vorsitzenden Elisabeth Erdmann organisierte Tagung der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik (IGGD) konnte dank der wieder einmal großzügig gewährten Fördermittel der Akademie für politische Bildung (Direktor: Prof. Dr. Heinrich Oberreuter) in Tutzing erneut am vertrauten Ort am Starnberger See bei München stattfinden. Das Thema „Empirische Forschung zum historischen Lernen“ nahm den starken empirisch-vergleichenden Trend in den internationalen Bildungswissenschaften auf. Viele der Tagungsbeiträge, die sich um eine Bestandsaufnahme der empirischen Forschung an den verschiedenen internationalen Standorten bemühten, sind in diesem Band versammelt. Aber auch einige der thematisch freien Artikel im „Forum“ unterstreichen zusätzlich die aktuelle Relevanz empirisch orientierter Fragestellungen und Zugänge in der internationalen geschichtsdidaktischen Forschung. Im 31. Jahrgang führt die Zeitschrift die neue Gliederung in zwei Teile – Schwerpunkt und Forum – fort, da diese sehr positiv aufgenommen wurde. Zugleich wird ein dritter Teil hinzugefügt: Rezensionen. Wir hoffen, dass sich dieser Bereich in Zusammenarbeit mit der Homepage der IGGD mittelfristig zu einer repräsentativen Plattform entwickelt. Damit sind die Reformen noch nicht abgeschlossen: Während in diesem Band noch Beiträge in den drei Kon-ferenzsprachen der IGGD – Englisch, Deutsch, Französisch – versammelt sind, wird der 32. Jahrgang (2011), einem Beschluss des IGGD-Vorstandes folgend, nur noch englische Artikel wiedergeben, die jedoch weiterhin von Zusammenfassungen in drei Sprachen begleitet werden. Diese Maßnahme soll dazu dienen, die internationale Wahrnehmung dieser Zeitschrift weiter zu erhöhen. Abschließend soll noch einmal der Hinweis folgen, dass die Beiträge der Zeitschrift der IGGD bis zum Jahr 2000 im Internet zugänglich sind (http://www.int-soc-hist-didact.org/publications.html). SP/JS

21,80 €
Geschichtsunterricht im politischen Kreuzfeuer
Yearbook 2008/9 of the International Society for History Didactics (ISHD), Board: S. Popp, A. Virta, O. Cardoso, M. Furrer, H. Haue, T. Haydn, Joanna Wojdon, editing manager of this issue: Prof. Dr. Susanne Popp, Universität Augsburg (Germany)
Die Jahrestagung der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik (IGGD) im Jahre 2007, die auf freundliche Einladung von Frau Professorin Frau Dr. Maria Repoussi an der Aristoteles Universität Thessaloniki (Griechenland) stattfand, war dem Thema „Öffentlicher Gebrauch von Geschichte“ gewidmet. Ein thematischer Schwerpunkt befasste sich, wie es der Titel dieses Zeitschriftenbandes „Geschichtsunterricht im politischen Kreuzfeuer“ anzeigt , mit einem Phänomen, das eine wachsende Anzahl von Staaten betrifft: politi-sche Konflikte über die Inhalte und Ziele des nationalen Geschichtsunterrichts, die mit großem öffentlichen Interesse und hoher affektiver Beteiligung der breiten Bevölkerung ausgetragen werden. Dabei handelt es sich nicht in jedem Fall, jedoch immer öfter um politische Vorstöße, die von konservativer Seite im Namen von „Patriotismus“ und „nationaler Identität“ unternommen werden, um historische Auffassungen zurückzudrängen, die als zu liberal oder als „masochistisch“ verurteilt werden. Diese Vorwürfe zielen vor allem auf einen Geschichtsunterricht, der die Geschichte aus unterschiedlichen Perspektiven betrachtet, Toleranz betont und zur Auseinandersetzung mit den belastenden Erinnerungen der nationalen Vergangenheit auffordert. Im 29./30. Jahrgang zeigt diese Zeitschrift eine neue Gliederung in zwei Teile: zuerst die Beiträge zu einem thematischen Schwerpunkt und sodann ein „Forum“, das Artikel zu unterschiedlichen aktuellen Themen versammelt. Wir hoffen, dass es zukünftig auch einen dritten Teil geben wird, der wieder Rezensionen von internationalen Neuerscheinungen auf dem Gebiet der wissen-schaftlichen Didaktik der Geschichte präsentiert. Englisch, Deutsch und Französisch, die Konferenzsprachen der IGGD, sind auch in diesem Zeitschriftenheft präsent. Abschließend soll darauf hingewiesen werden, dass die Beiträge der Zeitschrift der IGGD bis zum Jahr 2000 im Internet zugänglich sind unter http://www.int-soc-hist-didact.org/publications.html. SP/JS

19,80 €