Remembering and Recounting the Cold War

Commonly Shared History?

von
Markus Furrer, Peter Gautschi (Eds.)
unter Mitarbeit von
Ueli Bischof, Ismail H. Demircioglu, Markus Furrer, Peter Gautschi, Tamas Kanyo-Fischer, Alexander S. Khodnev, Daniel V. Moser-Léchot, Anu Raudsepp, Hans Utz, Joanna Wojdon, Nora Zimmermann

Perceptions and images of the Cold War as they appear in textbooks, in the classroom but also in public and in the scientific discourse are topic of this volume “Remembering and Recounting the Cold War – Commonly Shared History?“. These perceptions and images are particularly interesting because they are part of the communicative memory and are thus in the process of undergoing change. It is also the task of history didactics, here understood as a science concerned with investigating, theorizing on and staging the way of how people and societies deal with history and mem­ories, to describe,…

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Bestellnummer: 40430
EAN: 9783734404306
ISBN: 978-3-7344-0430-6
Format: Broschur
Reihe: Wochenschau Wissenschaft
Erscheinungsjahr: 2017
Auflage: 1. Aufl.
Seitenzahl: 208
Produktinformationen
Perceptions and images of the Cold War as they appear in textbooks, in the classroom but also in public and in the scientific discourse are topic of this volume “Remembering and Recounting the Cold War – Commonly Shared History?“. These perceptions and images are particularly interesting because they are part of the communicative memory and are thus in the process of undergoing change. It is also the task of history didactics, here understood as a science concerned with investigating, theorizing on and staging the way of how people and societies deal with history and mem­ories, to describe, to analyze and to interpret such moldings of teaching cultures, memory cultures and, of course, individual and collective views of this era.
Inhaltsübersicht

Authors Foreword
Introduction
Markus Furrer, Peter Gautschi: Memory Cultures and History Education. Introduction
Pictures
Anu Raudsepp: On the Enemy Image in the Cold War Period History Textbooks Used in Estonia
Daniel V. Moser-Léchot: China after 1949 in Swiss History Textbooks from 1950 to 2005
Political Culture
Tamas Kanyo-Fischer: Erud? The Political Culture of the Cold War – Remarks on Hungary
Alexander S. Khodnev: The Culture of Memory of the Cold War in Modern Russia, 1991-2015
İsmail H. Demircioğlu: The Culture of Remembrance of the Cold War in Turkey
Recounting the Cold War
Markus Furrer: A view of the Cold War in the Swiss Historical Narrative
Ueli Bischof: The Cold War and Switzerland. Views of History of Central Switzerland Teachers of the Secondary Level I and II
İsmail H. Demircioğlu, Ebru Demircioğlu: The Cold War in Turkish History Textbooks
İsmail H. Demircioğlu, Ebru Demircioğlu: What Do Turkish History Teachers Think About The Cold War?
Debating the Cold War
Joanna Wojdon: Colonel Ryszard Kuklinski (Jack Strong). A Case Study of the Polish Debates on the Cold War
Lesson dossier on a history double lesson from Switzerland
Documented and compiled by Peter Gautschi, Hans Utz, Nora Zimmermann: Switzerland’s Attitude in the Cold War
Authors

Autor*innen
Prof. Dr. Markus Furrer and Prof. Dr. Peter Gautschi, University of Teacher Education Lucerne, Center of History Education and Memory Cultures Lucerne, Switzerland

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Vielfältige Krisenprozesse machen deutlich, dass die Rückkehr zur gewohnten Tagesordnung keine Zukunft hat. Gegen die Rede von Alternativlosigkeit werden Forderungen nach einer breiten sozial-ökologischen Transformation laut, bei der die Frage nach einem guten Leben für alle im Mittelpunkt steht. Welche Rolle kann und sollte Bildung dabei spielen? Nicht selten wird sich von Bildung eine Krisenbewältigung versprochen. Dabei ist auch Bildung in jene Macht- und Herrschaftsverhältnisse verstrickt, die in die Krise geführt haben. Der vorliegende Band diskutiert Möglichkeiten und Grenzen einer kritischen transformativen Bildung aus Perspektiven von Bildungspraxis, Wissenschaft und sozialen Bewegungen.
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Jetzt erst recht: Politische Bildung!
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Politische Fähigkeiten und demokratische Haltungen zu entwickeln, sind Bildungsziele aller Schulformen. Die Wirklichkeit widerspricht vielfach diesen Zielen. Aktuelle Daten zeigen, dass Politischer Bildung nur eine geringe Bedeutung in der Schule zukommt und dass sie häufiger als jedes andere Fach fachfremd unterrichtet wird. Den Herausgeber*innen dieses Sammelbandes geht es darum, die längst überfällige Debatte über die dringend notwendige Stärkung Politischer Bildung anzustoßen. Die Empfehlungen in diesem Band wurden von ca. 100 Expert*innen erarbeitet und richten sich an bildungspolitische Akteure in den Landtagen, an Fachverbände, Gewerkschaften sowie an Universitäten, Aus- und Weiterbildungsinstitutionen.
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Die deutsche Migrationspolitik ist nach 2015/16 nicht mehr die gleiche wie zuvor. Auch in der politischen Bildung zeigt sich ein Paradigmenwechsel. Es haben sich Ansätze einer politischen Bildung für und mit Geflüchteten entwickelt, die die Perspektive der Rechte in den Mittelpunkt stellen. Die versammelten Fachbeiträge und Projektbeschreibungen widmen sich unter anderem dieser Entwicklung.
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